Monday, 28 January 2013

RAMBUT GUGUR, APA PENYELESAIANNYA..JOM BACA!!



Ramai yang bertanya, mengapa rambut selalu gugur,especially selepas bersalin. Saya pun mengalami masalah yang sama. Baru2 ni ada seorang customer saya yang mengambil set berpantang memberi feedback yang sangat baik mengenai masalah rambut gugur dan masalah kelemumurnya. Customer saya tu sangat happy bila rambut dia dah kurang gugur dan masalah kelemumur dia pun sudah berkurangan. Alhamdulillah dengan izin Allah juga terjadinya kesembuhan itu.

Saya juga ada problem yang sama dahulu, dan kini masalah saya Alhamdulillah tiada lagi. Jadi,anda nak tahu penyelesaiannya? Jom baca.

Apakah penyebab rambut gugur?
Rambut kita sebenarnya sering mengalami keguguran kerana ia adalah proses semulajadi rambut – gugur dan tumbuh semula. Ibu yang baru melahirkan anak pasti mendapati rambut mereka mengalami pengguguran tatkala usia anak 3-4 bulan kerana perubahan hormon. Namun bila ia berlaku dengan begitu esktrem, pastinya mendatangkan keresahan.



Apakah yang boleh membantu untuk mengatasi masalah rambut gugur ni?


  • Rambut dihasilkan dari protein keratin. Jadi, bila kekurangan protein, seseorang itu pasti mengalami masalah rambut. 



  • Manakala untuk menyihatkan sel rambut serta membekalkan oksigen yang mencukupi, ia memerlukan zat besi.

  • Kadangkala bila fungsi tiroid yang tidak seimbang akan menyebabkan rambut menjadi rapuh, di sini zinc diperlukan. Kita juga memerlukan selenium bagi membantu fungsi protein dalam pembinaan rambut. 
Jadi, apakah supplement yang disarankan untuk mereka yang mengalami masalah rambut?
  • Vita-Lea Iron Formula
  • Zinc Complex
  • Vita-E
  • Energizing Soy Protein

Banyak??Anda tak perlu ambil semua, hubungi saya untuk mengetahui vitamin apa yang sesuai dalam kes anda. Saya boleh dihubungi di wawashaklee@gmail.com atau 017-2595032. Sampai jumpa lagi..=)

No comments:

Post a Comment